50 vuotta –
suottako?
Jos lähestyy otsikon
kysymystä itselle tutusta aihepiiristä, sosiaalisuudesta, voi heti huudahtaa,
että ei todellakaan! Mitalit ja pytyt jäävät kaappeihin ja kirstuihin pölyttymään,
eikä niitä kukaan muu arvosta niin paljon kuin ne hiellä ja kyyneleillä
ansainnut ajaja. Jos taas ajattelee niitä sosiaalisia kontakteja, joita vain
murto-osan tästä 50 vuodesta kokeneena on saanut kokea, ei voi kuin syvään
huokaista.
Ensimmäinen itse koettu
muisto OPP:sta on Luostolla järjestetty maastopyöräkisa, jota varta vasten
lähdimme Hannulan Eskon kanssa katsomaan. ”Tuo on Juntura, tuo Kilpamäki” ja
varusteet: ”Tuolla on Kona, tuolla Cannondale, ja tuolla on se ilmajousitettu
Marchozzi!” Lähdimme kotiin pää ajatuksia täynnä. Päällimmäinen ajatus oli,
että ”Voi vitsi miten kovaa ne jätkät ajo!”
Toinen muisto on eka
maantiekisa Tour de Levillä. Siellä oli jokamiesluokka, jossa kierrettiin
tunturin ympäri. Voitin sen kahdesti peräkkäin ja se oli sellainen
adrenaliiniruiske, että minulle kai kävi Rannan Eskon nimeämä ”Obelix”, kun ei
tämä kilpailuvietti osoita parantamisen merkkejä. Kai minä siellä Levillä
johonkin pataan putosin…
Mieleen on myös jäänyt
se viimeinen täysimatkainen Ounasjokiajo, jossa Hyvärin Jenni ajoi nuorena
tyttönä 120 km hypotermiasta muiden mukana kärsien. Ilma oli keväisen kylmä jo
lähtiessä. Koko loppumatkan alkanut sade alkoi 4 km:n ajon jälkeen. Olen usein
kilpailuissa hakenut itselle voimia e.m. tytön uskomattomasta sisusta. Muistan
ihmetelleeni, kun tyttö pysyi kyydissä yli puoleen väliin ja Bianchin Campan
vaihteet rasahtivat 8 hammasrattaan pakassa isommalle vaihdettaessa.
Jälkeenpäin kuulin tytön olevan Suomen mestari. En ihmettele…
Neljäs muistijälki on
keskuskentällä pidetyistä rata-ajoista. Olin juuri saanut oman budjetin
ylänurkkaan sijoittuvan Olmon. Minut hihkaistiin maalisuoran päähän. Ylpeänä
esittelin Marlboron väristä Vitalicio Seguros replicaani. Sitä sitten
pääkatsomon kohdalla OPP:n isot pojat tutkivat. Taisi kaima sanoa, että
huippupyörä on, mutta noissa Ritcheyn ohjainlaakereissa on vähän
oikaistu…Muistan myös Tuomon vihjailut siitä, että sinun kannattaisi maaston ja
maantieajon sijaan ajaa radalla… No ratapyöräilyarkkuun iskettiin viimeinen naula,
kun jollain pohjoisen keikalla ollut Lapin Radion toimittaja toi pihaan
tsekkoslovakialaisen Favorit –merkkisen ratapyörän. ”Liimaa tuubit uudestaan
ennen kuin lähdet ajamaan”. Tämän jälkeen tein tuttavuutta tarkkoja tilastoja
ylläpitävään lisensiaattiin, jota selän takana kutsutaan maisteriksi. Häneltä
on tippunut hyvä neuvo poikineen siitä, kuinka ajetaan kurviin myötätuulessa ja
kuinka vastatuulessa ja niin edelleen. Jos OPP:llä on sydän, niin kyllä se
varmaan siellä Kalevin kylkiluiden sisällä on.
Hyvin on jäänyt mieleen
myös Nurmelat, jotka toivat säkkikaupalla pyöräilytekstiilejä tupakkiaskin
hinnalla, Levillä järjestystä persoonallisella, mutta jämptillä otteella
pitänyt ratamestari Kurki, apua auliisti antava Posio, vääräleukainen Kestilä
(jonka huumori uppoaa vaimoon), valtavasti seuran eteen taustatöitä yhä tekevä
Juntura, kohtelias ja avulias Hedemäki sekä puheenjohtajan pallilta suistettu
Rantsu, josta etukäteen varoitettiin, että ”Pidä poika varas, että se mies
puhuu sinut ympäri…”
Nämä ovat sellaisia
muistoja, jotka ovat jääneet harvaan päähäni ja joita todennäköisesti muistelen
jossain hoitokodissa muutaman pyöräilykauden jälkeen. Vastustatpa tai et,
jatkan muisteluita seuraavassa palstassa. Tällöin muistin kätköistä kaivetaan
muiden seurojen tapahtumia…
Torstaina Sodankylässä
tavataan maastoajoissa!
13.9.2008
Markku Väyrynen