Juhannuksen 24 h testiajo onnistui

 

Matkailutuoteidea Englannista

 

Euroopassa maantiepyöräilyn suosio on jatkuvassa kasvussa. Merkittävän harrastajaryhmän muodostavat keski-ikäiset miehet, joista alan piireissä käytetään termiä mamil (middle aged men in lycra).  Tälle maksukykyiselle asiakasryhmälle on tarjottava massasta selkeästi erottuva matkailutuote. Tähän tarpeeseen oli  Lapland Hotelsin brittiläinen matkatoimistopartneri  Alistair McLean ideoinut 24 tuntia kestävän pyöräilyn Lapin yöttömässä yössä. Tuotekehitysprosessin mukaisesti idea piti testata ja lopulta kuusi ennakkoluulotonta paikallista pyöräilijää ja 4 kpl huoltoväkeä löytyi Markku Väyrysen organisoimana brittitiimin Alistair McLean ja Charlie Ryan seuraksi keskiyöstä-keskiyöhön kestävään testiajoon reitillä Luosto-Kittilä-Levi-Ylläs-Kittilä-Luosto.

 

Testiajon kokemuksia

 

Näin pitkän fyysisen suorituksen aikana tunteet heittelevät ajamisen riemusta epätoivoon. Ennen Levin aamiaista haaveiltiin pekonista, 150 km kohdalla sähköpyörästä ja 300 km kohdalla taksista. Maratoonareiden tuntema ”the wall” tuli osalle varmasti mieleen ja jos oma paino ei ollut ihan optimissa saattoi loppumatkasta Vaalajärven Ahvenvaara tuntua vuorelta ja huoltoauton kyyti vastustamattomalta houkutukselta. Tällöin kuitenkin nuoret Salmen veljekset Juhani ja Joonas pitivät upeasti paikkakunnan lippua korkealla ajamalla kunnon mäkimiesten tavoin maaliin pääjoukon kärjessä, mikä saikin ansaittua kunnioitusta vieraiden taholta. Reissu oli ennen kaikkea joukkuesuoritus, jossa kuormitusta jaettiin sukupuolineutraalisti, kuten Kaisa Ojala omilla vetovuoroillaan todisti. Lopussa päällimmäisenä oli kuitenkin hämmästys siitä miten pitkään jaksoi polkea, kunhan vauhti pidettiin kohtuullisena eli noin 26 km/h, tankkaustaukoja oli riittävästi ja oli yhteen hitsautuneen ryhmän tuki.

 

Poljetun 400 km aikana sai jo suhteellisen hyvän kuvan vaihtelevasta Lapin luonnosta, kylistä ja kelistä. Polkupyörän päällä vaihtelevat tuoksut ja äänet tunkeutuvat suoraan tajuntaan ja iho aistii vuorokautiset suuret lämpötilaerot (min 0,5 max 24,4 astetta), mistä seuraakin melkoinen vaatteiden vaihto-operaatio. Varsinkin valoisaan yöaikaan hiljaisessa ja tuulettomissa oloissa ajamisessa on ihan oma vaikeasti kuvattava tunnelmansa. Lapin kylissä tapahtuu myös ihmeellisiä asioita juhannuksena yöaikaan, kuten Tepsassa todistimme.

 

Matkan aikana kohdattiin myös teknisiä yllätyksiä. Ylläksen maisematien pitkässä alamäessä vanne voi jarrutuksesta kuumeta niin, että rengas puhkeaa. Polkimet voivat mennä rikki ja 400 km lenkki vaatii omat välityssuhteensa. Lisäksi sosiaalisen median säännöllinen päivittäminen on tärkeää. Joukolla olikin brittiläisiä matkaa seuraavia faneja Äkäslompolossa tien vieressä hurraamassa!

 

Myös pyöräilyn kulttuurierot tulivat hyvin esille. Joukon edetessä yössä parijonossa kuuluivat terävät huudot CAR FRONT ja CAR BACK. Brittien käyttämä tiheä pyöritysfrekvenssi näytti alussa huvittavalta, mutta ei enää lopussa, kun oli kivuttu ne 2340 nousumetriä. Briteissä yhteislenkki on sosiaalinen tapahtuma, joka ilmeni jatkuvana puhevirtana eli reissu oli loistava kielikylpy. Siihen liittyvät olennaisena osana kahvitauot espresson ja kakun kera sekä pidempi kello viiden tee. Vieraiden hieman paniikinomainen suhtautuminen sääskiin selittyi sillä, että brittiläisen imperiumin alusmaissa kulkemiseen tottuneet olivat aiemmin kohdanneet hyttysen vaarallisempia sukulaisia. Imperiumin peruja on myös jalat ja mailit, joita on syytä osata muuntaa metreiksi ja kilometreiksi.

 

Jatkoa suunnitellaan

 

Vaikka testiajo jäikin uupumaan parilla tunnilla tavoitteesta, osoitti se, että potentiaalia on melkoiseen elämykseen. Monta pientä ja suurempaa asiaa pitää suunnitella, joista asiakkaiden ja heidän pyöriensä lennättäminen Lappiin ei ole pienin haaste. Lisäksi pitää varmistaa, että reitillä näkyy runsaasti poroja ja järviä.  Meillä olisi mahdollisuus hienoon matkailutuotteeseen, johon muiden arktisen alueen maiden on vaikea vastata puuttuvan tiestön ja/ tai hotellien takia.

 

Jukka Koivuniemi ja muut testiajajat

 

 

Lähtötohinaa.

 

Puolimatkassa.

 

Maalissa.

 

Teksti ja kuvat: Jukka Koivuniemi