Antti Kulmala
Näkymiä vuodelle 2025
66-vuotias pyöräilyveturi Ounaksen Pyörä-Pojat puskuttaa menemään. Nyt olemme taas korjanneet kiskoja ja rasvanneet rattaita että matka jatkuisi.
Tietoa uusista ajoasuista: Uudistuneet OP-P:n ajoasut tekee Bioracer! Asut
ovat huomattavasti erinäköiset kuin ennen ja mielenkiinnolla odotamme miltä
ne todellisuudessa näyttävät. Toimitusaika on pari kuukautta. Niitä tilataan
nyt tammikuun lopussa että saadaan ne hyvissä ajoin kesäksi. Eli tammikuun
aikana ajajien kannattaa olla hereillä koska ajokauden aikana niitä tuskin
enää tilataan. Tiedotamme pian mallivalikoimat, tarkemmat tiedot ja hinnat.
Seura kyllä aikoo tilata myös varastoon ainakin joitakin paitoja yleisimpiä
kokoja "särkymävaraa" ja/tai kauden aikana harrastusta aloittelevia ajajia
varten. Edullisimmat paidat on hinnaltaan 50 euroa/kpl. Asusta tulee nyt
virallinen seuran asu, eli lisenssikilpailuissa ja varsinkin
arvokilpailuissa(SM ja ISM) pitäisi sääntöjen mukaan olla käytössä
viralliset seuran värit, tai vähintään paita. (Vanhoja asusteita ei
tietenkään kielletä käyttää esimerkiksi seuran omissa pienissä kilpailuissa
tai yhteislenkeillä.)
Seuran uudet värit varmasti näkyvät eri pyöräilytapahtumissa pitkin vuotta
aktiiviajajien päällä. Hinnastosta löytyy myös lämmintä takkia ja muuta
laadukasta vaatetta esimerkiksi työmatkapyöräilyyn joten uudet värit ja
tukijoiden logot toivottavasti sitten vilahtelevat arkielämässäkin pitkin
pyöräteitä!
Seuran ajajia nähdään ainakin maasto-, maantie- ja soratiekilpailuissa
Pohjois-Suomen alueella. Varmasti valikoituihin kilpailuihin osallistutaan
myös Etelä-Suomessa, ulkomailla ja e-pyöräilyssä. Kaikista meidän ajajien
seikkailuista ja kommelluksista kilpailuissa pyritään tekemään aina
tiedotetta haastatteluineen mahdollisen kuvamateriaalin kanssa nettisivuille
ja Facebookiin.
Olemme saamassa muutaman mahtavan tukijan ja yhteistyökumppanin ensi
vuodelle. Yritämme kehittää seuran toimintaa pitkäjänteisesti asia
kerrallaan, esimerkiksi uudistamalla nettisivujen ilme (jollain
aikataululla) ja panostamalla sosiaaliseen mediaan ja markkinointiin
enemmän.
Lasten pyöräkoululle on ollut suurta kysyntää ja tulevana kesänä se
järjestetään pitkästä aikaa. Sen yksityiskohdat mietitään vuoden alussa.
Harrastajien maantieyhteislenkki Tervolan Kevätklassikko ajetaan maantiellä
heti ajokauden alussa. Matkana taas 103 km kaikille, tällä kertaa otetaan
myös rauhallisempi nopeusryhmä!
”Sprinttimatkojen” maasto-SM-kisoista heinäkuussa on tarkoitus tehdä isot
pyöräilyväen juhlat.
Syksylle on aikomus tehdä toinen sprinttimaastomatkojen kisaviikonloppu
Rovaniemelle (heti kunhan vain ajankohta saadaan sorvattua) johon myös
tulevat pyöräkoululaiset olisivat tervetulleita. Näistäkin halutaan tehdä
näyttävät kilpailut, jotka sopisivat koko kansalle.
Olemme päättäneet panostaa erityisesti näihin maastopyöräilyn
sprinttityyppisiin kilpailuihin. Ne tarjoavat hauskaa vauhdikasta ajamista
kaikenikäisille ajajille, ne ovat verrattain helppoja järjestää ja
osallistumismaksut saadaan pidettyä pieninä. Kaiken lisäksi ne ovat
yleisöystävällisiä ja viihdyttäviä seurata. Panostamme myös siihen, että
kilpailut näyttäytyisivät avoimilta, laadukkailta tapahtumilta joihin
mahdollisimman moni osanottaja, katsoja ja talkoolainen haluaisi tulla ja
olisi tervetullut.
Hyvin monella nuorella on jo valmiiksi koulumatkoja varten maastopyörä, joka
soveltuu tosimielessäkin harrastamiseen. Nykyään kelvollisen nuoren tai
aikuisen harrastajan maastopyörän saa hankittua pyöräliikkeestä uutena
karkeasti noin 500 eurosta ylöspäin; ns. aloittelijatason maastopyörät ovat
laadukkaampia ja parempia kuin koskaan ennen.
Meidän kilpailuihin ajajien ei tietenkään tarvitse olla jo valmiiksi
tietyllä ”tasolla” että uskaltaa tulla ajamaan, eikä myöskään pyörän
tarvitse kiiltää ja olla tietyn merkkinen vaan aivan jokainen joka omistaa
jonkun näköisen polkupyörän ja pystyy sillä jollakin tavalla polkemaan, on
tervetullut!
Urheiluseuramme toimii perinteisin keinoin eli täysin vapaaehtoisvoimin.
Suurin haaste on saada tapahtumiin talkoolaisia ja kiinnostuneita auttajia.
Haluaisin, että kenellekään ei muodostu talkootyöstä taakkaa; yhteishengellä
ja porukalla tekemällä aikaansaamme tapahtumia, jonne olisi miellyttävä
tulla. Vain talkootyöskentely mahdollistaa sen, että täysipainoinen urheilun
harrastaminen olisi realistinen mahdollisuus myös pienituloisille muun
elämisen kustannusten jatkuvasti noustessa. Ota siis rohkeasti yhteyttä jos
meidän tapahtumissa polkemisen lisäksi tai sijasta pienikin auttaminen ja
läsnäolo olisi mahdollista, sillä tavalla ja niillä ehdoilla kuin se juuri
sinulle sopii!
Kiitos kaikille kiinnostuksesta ja annetaan veturin höyrytä eteenpäin,
t. Antti
Lopuksi pikakertauksena maastopyöräilyn ns. sprinttimatkojen lajityypit:
XCC ”Cross country Short Track”: 1000-1500 m kierrosta ajetaan noin
20 minuutin ajan (esim. 7-10 kierrosta) Fyysinen ja taktiikkaa painottava
reitti mutta ei mitenkään äärimmäisen tekninen.
XCE: ”Cross country Eliminator”: 500-1000 m pitkä vauhdikas rata,
jossa saattaa olla myös teknisempiä osuuksia. Ensin ajetaan kierros
aika-ajona jonka jälkeen yhteislähdöt neljän ajajaa kerrallaan yhden
kierroksen erissä, periaatteella kaksi parasta jatkoon.
Lisäksi normaalimatka:
XCO ”Cross Country Olympic”: 4-6 km kierros, yhteislähdöt,
monipuolinen reitti, kilpailun kesto noin 1h20min-1h 40min.