Antti Kulmala

Näkymiä vuodelle 2025
 

66-vuotias pyöräilyveturi Ounaksen Pyörä-Pojat puskuttaa menemään. Nyt olemme taas korjanneet kiskoja ja rasvanneet rattaita että matka jatkuisi.


Tietoa uusista ajoasuista: Uudistuneet OP-P:n ajoasut tekee Bioracer! Asut ovat huomattavasti erinäköiset kuin ennen ja mielenkiinnolla odotamme miltä ne todellisuudessa näyttävät. Toimitusaika on pari kuukautta. Niitä tilataan nyt tammikuun lopussa että saadaan ne hyvissä ajoin kesäksi. Eli tammikuun aikana ajajien kannattaa olla hereillä koska ajokauden aikana niitä tuskin enää tilataan. Tiedotamme pian mallivalikoimat, tarkemmat tiedot ja hinnat. Seura kyllä aikoo tilata myös varastoon ainakin joitakin paitoja yleisimpiä kokoja "särkymävaraa" ja/tai kauden aikana harrastusta aloittelevia ajajia varten. Edullisimmat paidat on hinnaltaan 50 euroa/kpl. Asusta tulee nyt virallinen seuran asu, eli lisenssikilpailuissa ja varsinkin arvokilpailuissa(SM ja ISM) pitäisi sääntöjen mukaan olla käytössä viralliset seuran värit, tai vähintään paita. (Vanhoja asusteita ei tietenkään kielletä käyttää esimerkiksi seuran omissa pienissä kilpailuissa tai yhteislenkeillä.)


Seuran uudet värit varmasti näkyvät eri pyöräilytapahtumissa pitkin vuotta aktiiviajajien päällä. Hinnastosta löytyy myös lämmintä takkia ja muuta laadukasta vaatetta esimerkiksi työmatkapyöräilyyn joten uudet värit ja tukijoiden logot toivottavasti sitten vilahtelevat arkielämässäkin pitkin pyöräteitä!


Seuran ajajia nähdään ainakin maasto-, maantie- ja soratiekilpailuissa Pohjois-Suomen alueella. Varmasti valikoituihin kilpailuihin osallistutaan myös Etelä-Suomessa, ulkomailla ja e-pyöräilyssä. Kaikista meidän ajajien seikkailuista ja kommelluksista kilpailuissa pyritään tekemään aina tiedotetta haastatteluineen mahdollisen kuvamateriaalin kanssa nettisivuille ja Facebookiin.


Olemme saamassa muutaman mahtavan tukijan ja yhteistyökumppanin ensi vuodelle. Yritämme kehittää seuran toimintaa pitkäjänteisesti asia kerrallaan, esimerkiksi uudistamalla nettisivujen ilme (jollain aikataululla) ja panostamalla sosiaaliseen mediaan ja markkinointiin enemmän.


Lasten pyöräkoululle on ollut suurta kysyntää ja tulevana kesänä se järjestetään pitkästä aikaa. Sen yksityiskohdat mietitään vuoden alussa.


Harrastajien maantieyhteislenkki Tervolan Kevätklassikko ajetaan maantiellä heti ajokauden alussa. Matkana taas 103 km kaikille, tällä kertaa otetaan myös rauhallisempi nopeusryhmä!


”Sprinttimatkojen” maasto-SM-kisoista heinäkuussa on tarkoitus tehdä isot pyöräilyväen juhlat.
Syksylle on aikomus tehdä toinen sprinttimaastomatkojen kisaviikonloppu Rovaniemelle (heti kunhan vain ajankohta saadaan sorvattua) johon myös tulevat pyöräkoululaiset olisivat tervetulleita. Näistäkin halutaan tehdä näyttävät kilpailut, jotka sopisivat koko kansalle.


Olemme päättäneet panostaa erityisesti näihin maastopyöräilyn sprinttityyppisiin kilpailuihin. Ne tarjoavat hauskaa vauhdikasta ajamista kaikenikäisille ajajille, ne ovat verrattain helppoja järjestää ja osallistumismaksut saadaan pidettyä pieninä. Kaiken lisäksi ne ovat yleisöystävällisiä ja viihdyttäviä seurata. Panostamme myös siihen, että kilpailut näyttäytyisivät avoimilta, laadukkailta tapahtumilta joihin mahdollisimman moni osanottaja, katsoja ja talkoolainen haluaisi tulla ja olisi tervetullut.


Hyvin monella nuorella on jo valmiiksi koulumatkoja varten maastopyörä, joka soveltuu tosimielessäkin harrastamiseen. Nykyään kelvollisen nuoren tai aikuisen harrastajan maastopyörän saa hankittua pyöräliikkeestä uutena karkeasti noin 500 eurosta ylöspäin; ns. aloittelijatason maastopyörät ovat laadukkaampia ja parempia kuin koskaan ennen.


Meidän kilpailuihin ajajien ei tietenkään tarvitse olla jo valmiiksi tietyllä ”tasolla” että uskaltaa tulla ajamaan, eikä myöskään pyörän tarvitse kiiltää ja olla tietyn merkkinen vaan aivan jokainen joka omistaa jonkun näköisen polkupyörän ja pystyy sillä jollakin tavalla polkemaan, on tervetullut!


Urheiluseuramme toimii perinteisin keinoin eli täysin vapaaehtoisvoimin. Suurin haaste on saada tapahtumiin talkoolaisia ja kiinnostuneita auttajia. Haluaisin, että kenellekään ei muodostu talkootyöstä taakkaa; yhteishengellä ja porukalla tekemällä aikaansaamme tapahtumia, jonne olisi miellyttävä tulla. Vain talkootyöskentely mahdollistaa sen, että täysipainoinen urheilun harrastaminen olisi realistinen mahdollisuus myös pienituloisille muun elämisen kustannusten jatkuvasti noustessa. Ota siis rohkeasti yhteyttä jos meidän tapahtumissa polkemisen lisäksi tai sijasta pienikin auttaminen ja läsnäolo olisi mahdollista, sillä tavalla ja niillä ehdoilla kuin se juuri sinulle sopii!


Kiitos kaikille kiinnostuksesta ja annetaan veturin höyrytä eteenpäin,


t. Antti


Lopuksi pikakertauksena maastopyöräilyn ns. sprinttimatkojen lajityypit:
XCC ”Cross country Short Track”: 1000-1500 m kierrosta ajetaan noin 20 minuutin ajan (esim. 7-10 kierrosta) Fyysinen ja taktiikkaa painottava reitti mutta ei mitenkään äärimmäisen tekninen.
XCE: ”Cross country Eliminator”: 500-1000 m pitkä vauhdikas rata, jossa saattaa olla myös teknisempiä osuuksia. Ensin ajetaan kierros aika-ajona jonka jälkeen yhteislähdöt neljän ajajaa kerrallaan yhden kierroksen erissä, periaatteella kaksi parasta jatkoon.

 

Lisäksi normaalimatka:
XCO ”Cross Country Olympic”: 4-6 km kierros, yhteislähdöt, monipuolinen reitti, kilpailun kesto noin 1h20min-1h 40min.